Az EDI típusai a szerint alakultak ki, hogy az EDI kommunikációs kapcsolatok és a fordítás milyen szervezésben kerültek kialakításra. Ez alapján az EDI szolgáltatás, EDI kommunikáció alapján két fő kategóriát lehet megkülönböztetni a „saját EDI-t”, amikor az EDI kommunikációhoz és fordításhoz kacsolódó eszközök saját birtokban vannak és az EDI fejlesztés és üzemeltetés is az EDI használójának felelőssége. A másik kategória, amikor mindezeket az EDI szolgáltatató szolgáltatja és az EDI használónak nem kell a kommunikációs protokollokkal és EDI szabványokkal foglalkoznia és ezekbe előre tetemes összegeket beruháznia. Történeti okok miatt a két alapfelállás között vannak „kevert” átmenetek, amik azonban idővel inkább a szolgáltatói outsoursing felé polarizálódnak. Sőt általában el lehet mondani, hogy korunkban inkább a szolgáltatói EDI kommunikáció megoldások kerülnek jelentős túlsúlyba.
Az EDI kommunikáció módja, az EDI típusokat tovább kategorizálja a mindennapi szakmai nyelvhasználatban. Így a saját és szolgáltatói EDI kommunikáció típusok további kommunikációs EDI típusokba sorolhatók. Mindezeket almenüpontjaink mutatják be részletesebben.